You are here

Welkom

Facebook   

In het Centrum Zon-Maan vzw bevorderen wij de Psychologische en Pedagogische GROEI van kinderen en volwassenen.
Wij werken vanuit het GROEIMODEL, niet vanuit het ziektemodel.
Je bent meer dan een kind met een bepaald gedrag, een gescheiden ouder, je depressie, ...
Dit zowel in Individuele begeleiding, psychotherapie, als in Groei-groepsbegeleidingen.

De HARMONIE zoeken en vinden tussen je Zon en je Maan.
Tussen gebeurtenissen in je feitelijke context, je leefwereld. Hoe je jouw buitenkant laat zien aan anderen: ‘je zon’.
En tussen je binnenkant, wat er in je ‘zijn’, je beleving, je innerlijke, is en voelt: ‘je maan’.
Deze harmonie is niet altijd even evident om te vinden. Niet voor volwassenen en ook niet voor kinderen.

Mevrouw Isa Deschuyteneer en de heer Peter Van Damme begeleiden u in dit groeiproces.
Isa neemt de Kinderbegeleiding, Integratieve psychotherapie en Vormingswerk onder haar vleugels.
Haar specialisaties zijn Nieuwe gezinnen, Echtscheiding, Alleenstaand ouderschap, Verlies- en rouwverwerking, Emotionele pijnen, ....
Peter neemt de Persoonlijke begeleiding, Coaching en Training onder zijn vleugels.
Zijn specialisaties zijn bezinning - zingeving, levensbegeleiding - persoonlijk meesterschap, levensverhaal - schrijven en vertellen van verhalen.

In de Kinderpsychotherapie krijgt je kind begeleiding individueel of in groep.

1. Individuele begeleiding - Therapie
Dit door middel van creatief spel en taal geven aan gevoelens en gedrag.
Bijvoorbeeld je kind beter in zijn/haar vel doen zitten, leren omgaan met gevoelens en emoties, sociale vaardigheden aanleren, ...
Jij als ouder(s) worden actief betrokken in het GROEIPROCES van je kind.
Dit kan door opvoedingsadvies en/of ouderschapsbegeleiding.
Ook derden, zoals school, CLB, logopedist en andere hulpverleners kunnen hierin betrokken worden mits schriftelijke TOESTEMMING van jou als ouder(s).

2. Groeigroepen Zon-Maan kinderen.
Regelmatig organiseren wij Groeigroepen voor kinderen.
Ook jij als ouder(s) wordt betrokken in dit GROEIPROCES van je kind.

- Pikler SpeelRuimte® voor kinderen met hun ouders (4 maanden en 28 maanden)
Er is één introductieavond voor ouders.
Minimum 3 ouder-kind groepsmomenten.
Er zijn gespreksmomenten.
Ze zien er als volgt uit: introductieavond is kennismaken met de Emmi Pikler pedagogie en de andere ouders.
Ouder-Kind groepsmomenten zijn 1 uur.
Gespreksmomenten zijn gezamenlijk af te spreken.

Thema's zijn:
- Groeigroep Zon-Maan kinderen tijdens Scheiding (kleuters, lagere school en pubers)
- Groeigroep Zon-Maan kinderen in Rouw. (kleuters, lagere school en pubers)
- Groeigroep Zon-Maan Kinderen: Ik en mijn gevoelens. (kleuters, lagere school en pubers)

Er is 1 infoavond voor ouders.
Er zijn 5 groepsmomenten voor je kind.
Ze zien er als volgt uit: van 45 minuten doemoment, 15 minuten pauze, 45 minuten doe-moment.
Nadien is er 1 samenkomstmoment voor kinderen en ouders.

In de Psychotherapie gaan we effectief HULPBRONNEN installeren om je psychische groei te bevorderen en te bestendigen.
Meer inzicht krijgen in jezelf, inzicht krijgen in relatiesystemen, meer fundamenteel zelfvertrouwen krijgen, ... zijn enkele voorbeelden.
Dit kan in Individuele therapie, Partnertherapie, Ouderschapstherapie en Gezinstherapie.
Het Zon-Maan model is de basis van de Gesprekstherapie en Creatieve therapie.

In het Vormingswerk geven wij vormingen en workshops aan Schoolteams, Ouderbijeenkomsten en de Zorgsector.
Dit over de thema's Nieuwe gezinnen, echtscheiding, alleenstaand ouderschap, verlies- en rouwsituaties, emotioneel gedrag, persoonlijk meesterschap, levensverhalen schrijven, zingeving.
Dit door middel van Psycho-educatie namelijk theorie en praktijkervaringen.
Wij zoeken samen met jou naar HULPBRONNEN hoe jij kinderen, ouders, volwassenen beter kan begrijpen, ondersteunen en helpen.

In de Supervisie gaan we op zoek naar jouw krachten als psychotherapeut, hulpverlener, ...
Wat raakt jou als mens in de overdracht en tegenoverdracht.
Waar loop je vast en hoe ga je zorgzaam met jezelf en je cliënten, patiënten verder.